Erikatta

2007-05-19
12:25:34

lite sömn o albanbrudar

Känns lite slitet när man sover hemma för lite men som tur är e det ju lördag och fortfarande helg.

Måste bara åter igen nämna dagens i-landsproblem här nedanför XD haha fasen va kul sis man har...

Treevligt hade vi hos Sarah i torsdags och åt pizza och annat gott för säkert en hel vecka :D wündershön rabarberpaj hade sarah gebakt till oss. yummy!

Igår, fredag, var då lite speciell. Jag var på min livs första ALBAN-BRÖLLOPS-FEST med Donika! Det var Eljesas bror Bari som gift sig och nu var det dags att fira bruden.
O shiiet va fiina brudarna va :o Dom såg ut som dockor allihopa! Och nu menar jag inte att det var massbröllop, det var bara en brud som firades, men tydligen så ska alla nygifta "brudar" (och fråga mig inte hur länge man är nygift enligt albanerna) klä sig i en traditionell dräkt och vara sminkade som barbies med håruppsättningar som var helt underbara. Dessutom bytte de klänningar säkert fem gånger under hela kvällen, den ena vackrare än den andra. Ja, precis som dockor var de.

 image27image21 image28
image22image23

Udda var också att det nästan bara var kvinnorna som fick vara på festen. Inga män var bjudna. De enda männen var brudgummen, hans yngre bror som tittade förbi, någon som hjälpte till med mat, och en kusin som filmade.
Vi fick tårta, och något annat som jag inte har en aning om vad det hette men det var sött och fett så det bara dröp om det. Det gick absolut att äta men frågan var vad det kunde bestå av -mer än socker då altså. 

image29    image24   image25

Och så lärde jag mig ju då att dansa. Dansa på albanska! Det fanns lite olika steg men ni skulle ha sett vad jag kunde. Det krävdes dock ett par rundor med 1-2-3-4 i huvudet innan det satt som det skulle :) hihi. Sen kan man ju tycka vad man vill om musiken när man inte fattar för fem öre vad dom sjunger om.
Tilläggas ska ju också att jag var den enda icke-albanen på hela placet.... mhm!
Intressant upplevelse må jag säga...   

//erika


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: